Mäkisalo-Ropponen ja Eskelinen: Hallitus on huomioinut Kiteen tilanteen

Etusivu,Kirjoituksia

Metsäyhtiö Stora Enso suunnittelee Kiteen sahan sulkemista vaiheittain jo vuoden loppuun mennessä ja uhattuna Kiteellä on nyt 85 työpaikkaa, mutta vaarana kerrannaisvaikutusten vuoksi, että määrä nousisi suuremmaksi esimerkiksi puunkorjuun ja kuljetusten myötä. Kiteen ja koko Keski-Karjalan alueelta on viimeisen vuosikymmenen aikana hävinnyt jopa yli 600 teollisuuden työpaikkaa.

”Sahan sulkeminen olisi edelleen merkittävä isku jo nyt korkean työttömyyden kanssa kamppailevalle Keski-Karjalalle” sanovat kansanedustajat Merja Mäkisalo-Ropponen ja Seppo Eskelinen (sd). Alueella on merkittävästi osaavaa työvoimaa, hyvät liikenneyhteydet niin vesitse, maanteitse kuin kiskoillakin sekä edullista toimitilaa. Potentiaalia siis on paljon, mutta tarvitaan myös valtion aktiivista politiikkaa.

”Nyt tarvitaan vahvaa yhteistyötä valtion ja työ- ja elinkeinoministeriön, Kiteen kaupungin ja Keski-Karjalan Kehitysyhtiön Ketin sekä muiden paikallisten toimijoiden kanssa alueen tukemiseksi ja työllisyyden vahvistamiseksi” edustajat sanovat. ”Yhdessä toimien voimme välttää pahimman vaihtoehdon ja olla luomassa uutta työtä alueelle”. Tämä hallitus tekee hartiavoimin töitä työllisyyden hyväksi.

Lisätietoja:

Merja Mäkisalo-Ropponen, puh. 050 357 9090