Merja Mäkisalo-Ropponen: Suunnanmuutos näkyy jo ensimmäisessä lisätalousarviossa

Etusivu

”Rinteen hallituksen ensimmäisestä lisätalousarviosta on syytä nostaa kaksi asiaa esille, jotka osoittavat merkittävää suunnan muutosta verrattuna viime hallitukseen politiikkaan” sanoo kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen (sd) perjantaina hyväksytystä lisätalousarviosta. Nyt kun kansainvälisen talouden kasvuvauhti on monen ennusteen mukaan hiipumassa, on entistä keskeisempää, että teemme meillä taloutta vahvistavia toimia investoimalla työllisyyteen ja osaamiseen.

Ammatillisen koulutuksen rahoituksen vahvistaminen 20 miljoonalla eurolla tulee enemmän kuin
tarpeeseen. Opettajia on viime hallituskaudella vähennetty 1600 ja opetuksen määrä on laskenut 20
prosenttia, vaikka samaan aikaan opiskelijamäärä on kasvanut. Nyt tämä lisätalousarvioesityksessä oleva korvamerkitty raha juuri opettajien palkkaamiseen on tärkeä panostus ammatillisen koulutuksen kunnianpalautukselle. On tärkeää, että opiskelijoilla on opetusta viitenä päivänä viikossa. Opettajan ja
opiskelijan tiivis vuorovaikutus auttaa opiskelijaa parhaiten opinnoissa ja vähentää myös keskeytyksiä.

Toinen tärkeä tulevaisuusinvestointi lisätalousarviossa ovat panostukset perusväylänpidon ja
väyläverkon kehittämiseen. Savo-karjalaisena kansanedustajana iloitsen erityisesti Iisalmi-Ylivieska
rataosan sähköistyksen ja Iisalmen kolmioraiteeseen sekä Joensuun ratapihan parantamiseen
myönnettävistä määrärahoista. ”Nämä investoinnit vahvistavat liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta
niin henkilöliikenteessä kuin teollisuuden kuljetuksissakin. Ne lisäävät elinvoimaisuutta ja työllisyyttä,
mutta myös pidemmän aikavälin kasvun edellytyksiä” Mäkisalo-Ropponen sanoo.

Lisätietoja:
Merja Mäkisalo-Ropponen